בעלי עסקים רבים נוהגים לפרסם את החברה או השירות שלהם דרך מערכת הפרסום של גוגל, על מנת להגיע לקהל לקוחות חדש שמחפש בזמן אמת בדיוק את מה שבעל העסק מציע.
הבעיה היא, שבמקרים מסויימים מתחרים נוהגים ‘לשחק מלוכלך’ וללחוץ המון פעמים על מודעה מסוימת של אותם בעלי העסקים המפרסמים. מעבר לחוסר המוסריות, מהלך כזה עלול לפגוע לנו בתקציב הפרסום החודשי וביכולת למדוד בקמפיינים שהועלו מה עבד יותר ומה פחות – בשביל שיהיה אפשר להשתפר באלמנטים השונים של הפרסום (נניח ניסוחים שונים של מודעות, בשפה המקצועית המדידה הזאת נקראת אופטימיזציה).
בנישות מסוימות המחירים לקליק יכולים להגיע למחירים של 50 שקלים ויותר הקלקות מכוונות של מתחרים יכולים לפגוע בקצה בהכנסות השוטפות של העסק ובסכומים שהושקעו בשיווק.
כעקרון, גוגל מודעת לכך שאנשים יכולים לבצע הקלקות זדוניות על מתחרים שלהם והיא מציעה פתרון משלה לנושא – לסנן מחשבים או מכשירים שזיהינו אותם כמזיקים עבורנו בצורה ידנית. זה נשמע מעט מורכב, אבל האמת שהתהליך מאוד פשוט ואנחנו נפרט עליו מיד כדאי שתוכלו לבצע אותו בעצמכם!
איך אפשר לחסום מתחרים דרך מערכת הפרסום של גוגל?
באופן כללי, גוגל משתדלת מצידה שקליקים זדוניים לא יחוייבו בסוף החודש בחשבון שהיא מעבירה לבעל החשבון. עדיין, בשביל לוודא שלא להפגע מלחיצות מופרזות על מודעות, חשוב להתריע למערכת הפרסום שיש מכשירים ספציפיים שזיהינו אותם כמזיקים.
איך התהליך קורה? אז ככה, לכל טלפון ומחשב בעולם יש מספר ‘תעודת זהות’ משלו. הוא נקרא IP ואפשר לזהות כל כתובת כזו שמגיעה לאתר. המעקב הזה מתבצע בעזרת תוסף, שהוא כמו אפליקציה שעוזרת לנו לנהל את האתר טוב יותר.
הכי נכון יהיה לבקש מבונה האתר שלכם לבצע את התהליך, בשביל להמנע מטעויות ותקלות מיותרות.
אז קודם כל חשוב לבדוק את אחוז הקליקים הלא חוקיים והכמות שלהם בקמפיין בעזרת הוספת הנתונים לטבלת המדדים:
1. הגיעו לקמפיינים , לחצו על columns ובחרו ב performance
2. בחרו בפרמטרים של invalid click ו- invalid click rate
*חשוב כמובן לעדכן את טווח התאריכים הרצוי של פעילות החשבון ולצפות בנתונים.
במידה והאחוזים גבוהים וכמות ההקלקות לא סבירה, כדאי להסתכל על רשימות כתובות ה -IP מתוך התוסף (כמו אפליקציה שאפשר להתקין באתר, בשביל לעזור לנו לנהל אותו בצורה טובה יותר).
אז כמו שציינו קודם, על מנת להשיג את כתובות ה -IP של המקליקים, יש להשתמש בתוסף מעקב באתר ולהעביר את הנתונים באופן ידני למערכת של גוגל.
אם יש ברשותכם אתר שנבנה בעזרת וורדפרס (הפלטפורמה המובילה והפופולרית ביותר לבניית אתרים בעולם).
על מנת לחסום IPים באופן ידני יש לבחור בקמפיין המבוקש > ללחוץ על settings
ולגרור עד למטה לאופציה של IP exclusions , שם תגדירו לגוגל אדס את מי תרצו לחסום מול הפרסום שלכם.
נוכל לחסום עד 500 כתובות IP בצורה ידנית , גם של מתחרים שאתם כבר מכירים.
נשמע מצויין נכון ושפתרנו את הבעיה נכון?
אז לצערנו, בהרבה מאוד מקרים התשובה תהיה לא.
ההתמודדות עם לחיצות של מתחרים על מודעות החלה להיות מורכבת יותר. נכון שאמרנו שלכל פלאפון או מחשב יש כתובת IP משלו? אז עוד מושג שחשוב לזכור קשור לרשת שאליה מחוברים אותם מכשירים -VPN. יש כל מיני שירותים שמאפשרים היום להטעות את המערכת של גוגל ולגרום לה לחשוב שאנחנו נמצאים בלונדון עם כתובת IP שונה. נניח ואני רוצה לפגוע במתחרה שמפרסם בישראל, אשקול לרכוש VPN שיאפשר לכם לגלוש מבאר שבע, כביכול, למרות שאתם בכלל בתל אביב. זאת, בשביל שלא יחשדו או לא יקשרו את העובדה שאתם רוצה לפגוע בחשבון של אותו מפרסם. יותר מזה, בגלל היכולת לשנות במקביל למיקום הרשת שלי את כתובת המחשב או המכשיר הנייד, ניתן ממש לצבור כמה כתובות שונות, לבלבל את המעקב של גוגל ולהמשיך להזיק למתחרה שלי.
קשה יותר לזהות אדם כלשהו כמשתמש מסויים, זאת בגלל היכולת המוגבלת של גוגל אדס לגלות את המיקום הפיזי האמיתי של המכשיר שלי כאשר אשתמש בטכנולוגיה מסוג זה.
אמנם הסוגייה שלנו מסתבכת, אבל גם לה מצאו כבר פתרון יעיל.
מעקב על כל מכשיר ומכשיר באופן מדוייק, כדאי למנוע לחיצות מרובות על מודעות
חברת ‘קליק סיז‘ הישראלית מציגה אפשרות מתקדמת לאבטוח כל חשבון פרסום בגוגל, בעזרת מערכת שכל מטרתה היא חסימת קליקים זדוניים של משתמשים על פי ה- IP של המכשיר עצמו. זאת אומרת שאי אפשר לעקוף את יכולת המעקב והניטור שלה.
הפתרון של קליק סיז לבעיית זיהוי בזמן אמת של לחיצות ממתחרים על מודעות פשוט למדי – מעקב שלא נפסק , אחרי כל קליק של המודעות שלנו , בהתאם לכתובת של המכשיר עצמו. זאת אומרת , שאין אפשרות לתעתע במערכת בדמות רכישת VPN.
מבחינת מחירים, החבילה הבסיסית ביותר (עבור דומיין / אתר בודד) עולה 15 דולר והיותר מתקדמת – 50 דולר על כל דומיין נוסף.
שימו לב שבכל אחת יש אפשרות לקבל תקופת התנסות של עד שבועיים , ללא תשלום.
על מנת להתחיל את תקופת ההתנסות יש לתת גישה לחשבון עבור קליק סיז ולהזין את הפרטים בתהליך ההרשמה.
הגישה למערכת חיונית, כיוון שכך ניתן להתחבר לחשבון הגוגל שלכם ולסנן בזמן אמת כתובות IP שמקליקות באופן לא חוקי על מודעות.
(כדי להמחיש את מדד הדיוק: בכל 10 דקות נעשה רענון מידע לגבי הקליקים).
לאחר מכן תתבקשו להתקין קוד מעקב באתר – מומלץ להוועץ באיש מקצוע או מי שהקים את האתר בשביל להמנע מתקלות מיותרות.
כאשר החיבור מסתיים , תגיעו אל מסך הבית . הנתונים מועברים בזמן אמת או בהתאם לחלון זמנים שנבחר. בין היתר נוכל לצפות בכמות החסימות שביצעה קליק סיז וכמה כסף חסכנו בעקבות הפעילות.
תחת טאב ה Analytics ניתן לראות את הכתובות האחרונות שנחסמו (מזכירים שגוגל מאפשרים חסימה של 500 בלבד, לכן הסנכרון התמידי של קליק סיז משמעותי) , מיקום של המכשירים , סיבת חסימה , קמפיין ומילות מפתח שבהן נעשו החסימות.
נקודה בנוגע למפרסמים ברשת המדיה (יוטיוב ו GDN) : ניתן לבצע חסימות של צפיות מרובות גם כן ולצפות בנתונים תחת placements
החלק המעניין באמת נמצא תחת domain settings – שם למעשה נקבע את התנאים שלנו לחסימה. כמובן שיש הגדרות ברירת מחדל, אך חשוב מאוד שכל עסק יתאים אותם לאופן רכישה/ פנייה לקבלת שירות או מוצר.
במילים אחרות, נניח ואתם תחנת מוניות, אין שום סיבה שבנאדם ילחץ 3 פעמים על המודעה שלכם באותה עת נכון? מי שרוצה במונית יקליק ויתקשר למספר המופיע באתר (או שפשוט תוכלו להוסיף תוסף התקשרות ישירות מהמודעה, נושא שהרחבנו עליו במאמר הבא). לכן מומלץ לא לאפשר ללחוץ על מודעה מעל פעמיים באותו היום.
מצד שני, אם מדובר בחנות אינטרנטית, אפשר למתוח יותר את גבולות המערכת ולאפשר לאדם ללחוץ על מודעה 4 פעמים ביום נניח, אך עם מרווחים של מספר שעות.
בשביל להבטיח אפקטיביות גבוה, מומלץ להדליק חסימות של VPN’S – כלומר שרתים שנרכשו בשביל לזייף מיקום אינטרנטי ולקבוע זמן שהייה מינימלי באתר או דף הנחיתה. אם נניח נקדם מכירות של מוצר טכנולוגי מסויים ויש חברה מתחרה שמשתמשת בשירותי ‘חוות קליקים’, סביר להניח שמצד משתמשים כאלו העניין באתר ישאף לאפס. הכלי נותן אינדיקציה נוספת להבטיח שמי שלא צריך להכנס למודעה שלכם ויגרום לבזבוז תקציב – ייחסם מיידית.
עוד אפשרות מעולה שיש למערכת היא חסימת הקלקות ממדינות מסויימות. אם למשל הבחנתם שקיבלתם המון קליקים מויאטנם או הונגריה, ניתן להגדיר דרך קליק סיז לא לאפשר לחיצות מאותן המדינות.
בחלק הבא , יש לקבוע זמן לחסימה של כל כתובת IP (לתקופה של חודש לדוגמא) ולאפשר חסימה של אזורים ספציפיים. לכל כתובת כזו יש מספרים בהתחלתם שאפשר להשוות אותם לאזורי חיוג של מספרי טלפון. אם החשבון שלכם גדול ויש המון תנועה דרכו, כדאי לשקול את האפשרות הזאת.
ייתכן שאם יש באותה רשימה כתובות של מכשירים מאזור דומה, מדובר באדם שלוחץ על מודעות מכמה מחשבים במקביל המצויים באותו משרד / כיתה / מרחב עבודה.
הערה לגבי החלק של- whitelist IP’s:
נניח ויודע שכתובת מסויימת (או אזור) הביאו להרבה מכירות, קליקים או כל מטרה שהגדרנו בתור הצלחה של הקמפיין, אפשר להגדיר שלא משנה מה – האזור או אותה הכתובת לא תחסם לעולם.
אם נלך על דוגמא בסיסית יותר, מומלץ להזין את כתובת ה- IP של המשרד שלנו או המחשב האישי.
עוד אפשרויות ששווה להתייחס אליהן הן aggressive blocking – המאפשרת חסימה מוגברת ככל האפשר. רלוונטי לחשבונות שהותקפו על ידי רשת בוטים וזהו המוצא האחרון שלהם.
במידה ויש לכם כמה דומיינים (סוכניות פרסום או חברה שיש לה מספר אתרים תחתיה) , מומלץ לבצע חסימה לכולם. בחירה באפשרות הזאת תתן לקליק סיז אופציה להעביר נתונים ורשימות חסימה של חשבון גוגל אדס אחד לשני. יש מתחרים או רשתות קנוניה שידעו שיש מספר חשבונות השייכים לכם, כך אפשר יהיה להבטיח הגנה כוללת על המודעות.
לסיכום, הקלקות של מתחרים על מודעות וקליקים זדוניים הן דרכים פסולות לפגוע במפרסמים. לגוגל ושאר מערכות הפרסום יהיה קשה להתמודד עם התופעה בטווח זמן הקרוב, לכן תוכנות צד שלישי כגון ‘קליק סיז’ יכולה להבטיח שהכסף שלכם לא יילך לפח ושתכול פגיעה ברמה השיווקית של העסק.